Tre effektive øvelser som sikrer dig et sundt syn

Optometrister modtager hvert år flere og flere patienter med synsproblemer, og den øgede
forventede levealder betyder, at også risikoen for kroniske sygdomme stiger.

Ifølge Rasa Palevičienė, optometrist hos Lirema Øjenklinik, udgør mange af årsagerne til synsproblemerne bygningsfejl og øjensygdomme.

”De fleste kender til brydningsfejl – nærsynethed, langsynethed og bygningsfejl. Mange unge patienter klager over disse lidelser, specielt nærsynethed”.

En anden gruppe er øjensygdomme, som kan være kroniske og som regel opstår med alderen. Den mest kendte øjensygdom er grå stær, som kan behandles kirurgisk. Glaukom (grøn stær) er også en almindelig og snigende øjensygdom.

”Allerede fra en ung alder begynder vi at anvende ”smart devices” og kigge på skærme. Børn opholder sig ikke så meget udenfor, hvilket ellers er vigtigt for udviklingen af øjet og synet. Det at arbejde tæt på en skærm har en markant indvirkning på udviklingen af øjet og kan resultere i nærsynethed”, siger Rasa Palevičienė.

For at beholde sine sunde øjne er det vigtigt, at man passer på dem. Ifølge Palevičienė er det afgørende at opretholde en fornuftig balance mellem arbejde og hvile og at bruge så meget tid udendørs som muligt.

”For dem, som arbejder foran en skærm, anbefaler vi, at man holder en 20 sekunders pause hvert 20. minut, hvor man fokuserer på mindre genstande på afstand. At lukke øjnene 10 gange lyder måske skørt, men det er ikke desto mindre særdeles effektivt i forhold til at gendanne tårefilmen”.

Man bør også huske beskyttelse mod solen, ikke kun om sommeren men hele året. Ifølge Palevičienė kan det, at man udsættes for sollys gennem længere tid, forårsage øjensygdomme som fx grå stær.

”Solbriller er vigtige, ikke kun om sommeren, men også om vinteren. Sneen reflekterer ultraviolette stråler, hvilket betyder, at solbriller af en god kvalitet er uundværlige også i den kolde tid – især hvis man opholder sig i bjerge, hvor niveauer med ultraviolette stråler er ekstra høje”.

Hvordan træner man nemt sine øjne, mens man er på kontoret? Palevičienė deler her nogle tips, som alle kan benytte sig af:

  1. Luk øjnene ti gange. Klem øjenlågene tæt sammen.
  2. Roter øjnene rundt om akserne. Kig op så langt du kan, så du kan mærke, at øjeæblet strækkes. Vend blikket til højre; til venstre; og diagonalt.
  3. Flyt blikket fra en genstand tæt på til en genstand på afstand: Kig på en ting tæt på, som fx din fingerspids eller en blyant, i 10 sekunder. Flyt derefter dit blik til en genstand længst væk – kig på den i 10 sekunder, og gå tilbage til genstanden tæt på. Gentag dette 10 gange.

”Man skal huske, at det menneskelige øje ikke er ”designet” til at kigge alt for tæt. Da mennesket gik på jagt, formede øjnene sig, og vores øjnes afslapningstilstand er at kigge ud i det fjerne. At kigge tæt på skærme kan give mange spændinger, hvilket er særligt skadeligt i en ung alder, fordi det fremskynder øjeæblets vækst samt udviklingen af nærsynethed”, konkluderer Rasa Palevičienė.

Årlige forebyggende øjenundersøgelser anbefales.